Actieradius EV

Zeg je elektrische auto’s, dan zeg je actieradius.

Waar je bij een benzine- of dieselauto niet zozeer hoeft na te denken over het kilometerbereik per volle tank, is dit bij elektrisch vervoer wel anders!

EV-modellen hebben verschillende accu’s met verschillend bereik, wat kan betekenen dat je al na enkele honderden kilometers je auto zal moeten opladen.
In ons aanbod vind je kleine EV modellen, zoals de VW E-Up!, die met een opgeladen accu tot 100 km elektrisch rijden en de bekende Tesla modellen met een actieradius van 400 tot 600 km. Maar tegenwoordig zijn ook de middenklasse modellen met een groot actieradius op de markt gekomen. Hierbij kan je denken aan de Hyundai Kona Electric, Kia e-Niro, Nissan Leaf of bijvoorbeeld de Opel Ampera-e.

‘Groot actieradius? Eerder weinig!’, krijgen we nog weleens te horen.

We willen je er bewust van maken dat er een groot verschil zit tussen opladen en tanken. Het is eerder een kwestie van gewenning!
Je zult brandstof altijd elders moeten tanken en het opladen van je elektrische auto doe je thuis, op je werk of op locatie met een laadpaal, terwijl je auto geparkeerd staat. Eigenlijk heel makkelijk dus!
Dagelijks worden de batterijen van jouw auto opgeladen om weer enkele honderden kilometers te rijden. Je tankt dus niet 1 à 2 keer per week om meerdere dagen te kunnen rijden.

Hoe wordt zo’n actieradius voor EV dan bepaald?
Tegenwoordig wordt de auto getest met het zogeheten WLTP-test; Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure.
Bij deze test wordt ook de actieradius gemeten onder praktijkomstandigheden. De door de fabrikant opgegeven waarden, volgens deze test, geven een goede indicatie om auto’s met elkaar te vergelijken.

De EV-bijtelling regeling voor 2019

Actieradius EV elektrische auto's

De 4% bijtelling voor elektrische auto’s in 2019 geldt tot een fiscale waarde van €50.000,-. Daarboven wordt met 22% bijtelling gerekend. Dit betekent dat de Tesla modellen S en X en de Jaguar i-Pace fiscaal gezien nu minder aantrekkelijk zijn dan vorig jaar.
Voor de nieuwe Tesla Model 3 First Edition met een fiscale waarde van bijna €60.000,- is het gevolg gering.
Daarentegen hebben de allernieuwste, 100% elektrische auto’s Kia e-Niro en de Hyundai Kona Electric wél een relatief voordelige fiscale waarde, ruim onder de €50.000,- grens.

Zie je door al die cijfertjes en gegevens, door de bomen het bos niet meer? Wij hebben een mooi overzicht opgemaakt van actieradius EV van de meest gevraagde elektrische auto’s in ons aanbod. Voor meer informatie, ga naar onze EV automodellen.

Neem contact op

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Neem contact op

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.