WLTP

De huidige testmethode voor o.a. CO2-uitstoot (NEDC) voldoet niet meer. Auto’s worden zwaarder en luxer en veroorzaken dus meer CO2-uitstoot dan op papier. Ook weten autofabrikanten de NEDC testuitkomsten te sturen.  Daarom neemt de overheid maatregelen met de introductie van een nieuwe testmethode: Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP). Wat is WLTP precies en wat zijn de gevolgen?

Vragen over WLTP?

Neem contact op

Van NEDC naar WLTP

De WLTP moet testresultaten meer in lijn brengen met het werkelijke verbruik van een auto. De test werkt met een dynamische cyclus, die de echte rijomstandigheden beter nabootsen.

Het gevolg: hogere CO-2-waarden, hogere autobelastingen

De CO2-waarden volgens WLTP zullen op papier naar verwachting 10-20% hoger uitvallen. Gevolg? Hogere consumentenprijs van auto’s en een hogere fiscale bijtelling. Meer CO2-uitstoot betekent namelijk een hogere belasting personenauto’s en motorrijwielen (BPM). Want: hoe meer uitstoot, hoe hoger de inschaling op de BPM-tabel, hoe hoger de kosten. Dit kan bestaande auto’s duizenden euro’s duurder maken.

  • Bepalende factoren

    Tijdens de nieuwe WLTP- test wordt gekeken naar:

    • Het brandstofverbruik van auto’s;
    • De CO2-uitstoot;
    • De hoeveelheid vervuilende stoffen;
    • Het energieverbruik van alternatieve aandrijving, inclusief de actieradius van elektrische auto’s.

     

     

  • Huidige auto’s: overgangsregeling.

    Tot 1 januari 2019 geldt een omrekenmethode. Hierbij worden WLTP-resultaten omgezet naar NEDC-waarden. Zo blijft het BPM-bedrag voor automobilisten laag. Let wel: hier is in Nederland nog een wetswijziging voor nodig.

  • Nieuwe auto’s: nieuwe regeling.

    Vanaf 1 september 2018 moeten alle nieuw verkochte voertuigen beschikken over een WLTP-CO2-waarde. Veel fabrikanten zijn daar nu al mee bezig: veel modellen tussen nu en 1 september hebben al een nieuwe WLTP CO2- waarde.

Alles duidelijk en overzichtelijk? Nee.

Dat de BPM voor automobilisten omhoog gaat, staat vast. Maar pas in het vierde kwartaal van 2018 maakt de overheid de nieuwe BPM-berekeningen bekend. Pas dan weten we de invloed van WLTP op de consumentenprijs van auto’s en daarmee de fiscale bijtelling van leaserijders. Is de invoeringsdatum haalbaar voor de autobranche? Ook dat is onduidelijk. Daarom is het lastig om u van concreet advies te voorzien wat te doen. 

 

Houd in ieder geval vast rekening met het volgende:

1

'Oude' auto

Is uw auto geproduceerd vóór 1 juni 2018? Dan is de 'oude' NEDC gemeten CO2-waarde van toepassing.

2

Regelingen

Veel autoregelingen zijn op basis van de CO2-uitstoot. Door de nieuwe meting zullen veel auto’s buiten de huidige regelingen gaan vallen.

3

Nieuwe auto

Bestelt u een nieuwe auto? Het kan zijn dat de auto tussentijds een nieuwe WLTP CO2-waarde krijgt en dus duurder wordt.

13/5 Laatste nieuws

Deadline WTLP-BPM-regeling niet gehaald

Zoals u weet is er veel onduidelijkheid over de invoering van de WLTP. We houden u daarom op de hoogte van het laatste nieuws. Dat komt van het Ministerie van Financiën. De staatsecretaris heeft bevestigd dat de WLTP-BPM-tabel niet op 1 januari 2019 van kracht gaat. Het ministerie heeft geen nieuwe datum bekend gemaakt.

Meer weten over WLTP?

Wij houden u natuurlijk op de hoogte over de laatste ontwikkelingen. Wilt u precies alle ins- en outs weten over WLTP, dan verwijzen wij u graag naar: www.wltp-info.nl.

Contact Stefan de Jong | |T. +31 30 698 58 11
Contact Stefan de Jong

Neem contact op

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.